Associationer

Ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat är mångfald och fördomar.
Jag är av den uppfattningen att jag verkligen hoppas att jag inte
diskriminerar någon på något sätt. Men visst har alla fördomar.
Men mina fördomar är positiva, som kan vara jobbigt för vissa.
Några exempel är att jag tror att alla svarta är duktiga på att dansa och att sjunga.
Alla från Indien är extremt vackra, likaså att kineser och japaner har
felfria hyn. Och så vidare.

Det är alltid lika olyckligt när t.ex ens bästa killkompisar inte blir
insläppta på nattklubbar för att de har ett utländsk utseende och jag
skulle skära min högra hand för att bevisa att de är duktiga och skötsamma
killar. Men det spelar ingen roll. Till slut börjar man väl agera så som man
förväntas att agera. Sen finns det en del andra exempel, men jag väljer att avsluta där.
Annars kan jag fortsätta flera timmar att diskutera detta ämne.

En test man kan göra för att testa sina egna fördomar finns på
denna
sidan.
Testet syftar till att detektera underliggande värderingar.

Kommentarer
Postat av: Malin

Bra text, verkligen skönt att någon skriver ett lite mer seriöst inlägg någon gång.
Take care!

Postat av: Mia

Ska testa detta! Alla har nog ngn form av fördomar, iaf undermedvetna sådana.

2007-01-24 @ 21:04:25
URL: http://modemossen.blogg.se
Postat av: Ida

Vad härligt med positiva fördomar! :) Det har jag också iofs, men man tänker mest negativt när man hör ordet "fördom"...

2007-01-24 @ 21:04:44
URL: http://graceful.blogg.se
Postat av: MakeUpYourMind

Malin: Det är verkligen tråkigt. När det skrivs något som är seriöst så reagerar folk. Eller de kanske reagerar men vågar inte svara eller lägga in sig. Skriver man t.ex om en tröja man önskar sig så får man plötsligt flera kommentarer.

Mia: Gör det! Det känns bara lite skumt när man har fått resultatet.

Ida: Ja kanske det. Men mina vänner tycker jag är lite jobbig när jag går runt med mina positiva fördomar. Haha..eller inte alla kanske. Nej, det är klart att man tänker det som något negativt. Men fördomar kan också vara något positivt.

2007-01-24 @ 22:59:28
URL: http://www.makeupyourmind.webblogg.se
Postat av: DK

Det ska jag testa!

2007-01-25 @ 10:07:02
URL: http://doutzenkroesmodell.blogg.se
Postat av: Li

Den här kinesen har då i alla fall INTE felfri hy. Haha.

2007-01-25 @ 10:58:20
Postat av: MakeUpYourMind

DK: Gör det!

Li: Hehe .. hoppas du inte tar illa åt dig av att jag skrev så.

2007-01-25 @ 12:39:20
URL: http://www.makeupyourmind.webblogg.se
Postat av: Liv

Så trist med alla fördomar om allt och alla. Men tur är väl ändå att de inte är beständiga utan kan ändras på. Mer positiva fördomar till folket! :-)

2007-01-25 @ 18:43:50
URL: http://leifiii.blogg.se
Postat av: MakeUpYourMind

Liv: Absolut. Men sen finns det såna personer som inte skulle vilja ändra på sig och trivs med sina små fördomar. Ja mer posivitet till folket!

2007-01-26 @ 12:16:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback