Värt att fundera på

♥Jag tänkte dela med mig en upplevelse jag var med om i somras...
Det var sent och jag var på väg hem.
Jag sätter mig på busshållsplatsen brevid en tjej, som såg ut att vara i
15-års åldern men jag var inte riktigt säker eftersom hennes kläder och
sminkning gjorde att hon såg minst 5 år äldre ut.
Hon var väldigt utmanande klädd.
Fram kommer en man i 44 - 50 årsåldern, som klart var påverkat
av något,  och börjar stirra på flickan och dreglar.
Han kom fram till henne och sa att han var "läkare" och skulle titta på
flickans sår på armen.
Han närmade sig henne och började smeka den här tjejen lite överallt.
Jag blev orolig, det var bara vi där och jag ville göra något.
Hursomhelst så kom bussen och vi steg på. Mannen satte sig nära tjejen.
Och jag likaså, jag kan inte lämna henne ensam tänkte jag.
Tjejen skulle av på en hållplats som jag inte skulle av på, men när jag såg
att mannen steg av efter henne sprang jag ut och var väldigt rädd
att det skulle hända henne något.
Då började mannen närma sig tjejen och smeka henne igen!
Det märktes att hon var rädd,  men hon sa inte så mycket.
Han började gå lite för långt, då kallade jag på henne att komma och stå brevid mig.
Jag förklarade för en kvinna på hållplatsen och hon blev upprörd.
Så tjejen kom brevid oss och jag skällde på mannen och sa att om han inte lämnar
tjejen ifred så skulle jag ringa polisen.
Men tror ni han fattade? Nej!
Det kommer en annan flicka även hon i 15-årsåldern och han började göra samma
med denna flickan! Då blev både jag och hon andra kvinnan rasande och började
skälla som galna hundar på mannen. Jag tog fram min mobil och skrek
 "nu ringer jag polisen din jävla äckliga idiot. Kan du inte hitta någon i din
egen ålder.  Men ingen vill ha dig! Pervers.!!" Och lite annat ...
Han bara stack därifrån idioten.
Jag såg till att tjejerna åkte hem i bussarna, sen kunde jag gå hem och
sova med gott samvete.
Jag vet inte hur jag vågade, men det enda jag hade i bakhuvudet var
"Det kan hända något de här flickorna.
Jag KAN inte lämna de bara."

Folk har blivit allt för rädda, jag såg så många
som bara gick förbi flickorna utan att säga till eller reagera.
Vad hade han kunnat göra mot ett par stora killar. Inget. e
Men de vågade inte. Utan lät kort liten 20-årig tjej och en medelålders
kvinna ta hand om det.
Jag tänkte inte så mycket utan bara agerade. Jag hade kanske kunnat
råka illa ut.

Men nästa gång kan det vara min lillasyster som är i deras sits, då hoppas jag
någon agerar......


Kommentarer
Postat av: Simply me

Superbra gjort! Har sjalv ingripit i sana situationer nar manga andra bara ignorerar, man maste hjalpas at!

Postat av: matilda

usch, fy!! jag blir så arg att jag skakar... det har hänt mig och flera kompisar oxå. Såg jag nåt sånt idag vet jag inte vad jag hade gjort!! Jag hade stoppat det men man vet aldrig hur aggressiv man hade blivit....usch!

2006-04-23 @ 02:51:04
URL: http://blanc.webblogg.se
Postat av: Sophia

BRA GJORT! Förebild för många :)

2006-04-23 @ 11:51:40
URL: http://phs.blogg.se
Postat av: Ran

Jag kan ebart instämma i vad de andra skrivit! Du är en förebild och har haft modet att stå upp för några som behövde din hjälp. Det var oerhört modigt gjort och visar att du har civilkurage! Jag önskar fler vågade ingripa när de ser någon som är utsatt. Själv skulle jag heller aldrig kunna låta en sådan incident passera utan att ingripa. Blev riktigt upprörd när jag läste ditt inlägg.

Kram på dig!

2006-04-23 @ 13:37:47
URL: http://koga.webblogg.se/
Postat av: johanna

Det var exemplariskt gjort av dig! så ska egentligen alla människor med samhällsmoral och självrespekt tänka o göra! Bra Bra!

2006-04-23 @ 13:50:28
URL: http://blaise.blogg.se
Postat av: Cicci

Bra och modigt gjort!

2006-04-23 @ 14:25:06
URL: http://ciccicicci.webblogg.se
Postat av: MakeUpYourMind

Simply Me, tur att det finns fler som vågar!

matilda: Jag har som tur är aldrig varit med om något liknande när det gäller äldre män. Usch, man blir riktigt förbannad.

Sophia: Tack det är riktigt snällt av dig att säga.

2006-04-23 @ 14:55:16
URL: http://makeupyourmind.webblogg.se
Postat av: MakeUpYourMind

Ran: Tack ska du ha. Det har varit sån debatt nu om att folk inte vågar när de ser nån i nöd. Men samhället behöver mer sånt agerande. Glad över att du sån samhällsmoral med. Kram på dig med! =)

johanna: Det är exakt det, det handlar om!

Cicci: Tack!

2006-04-23 @ 14:58:24
URL: http://makeupyourmind.webblogg.se
Postat av: Frida

Jättebra agerat! Men förstår att du blev rädd för vad som kunde ha hänt i efterhand.

2006-04-23 @ 15:42:48
URL: http://fridavarld.blogg.se
Postat av: Sanna N

Men vilken gärning du gjorde läste detta nu 2007 september..du är ju en liten ängel...framför flera duhar så rätt man ska våga mer//kram

2007-09-08 @ 21:12:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback