Truly Madly Deeply

Det har varit en spännande helg med massor av jobb.
Dock hann jag med fest på lördag och direkt
efter jobb igår träffade jag en kompis för middag på stan
och sen blev det bio. Vi kollade på Blood Diamond.


Det är sällan jag har blivit så påverkad av en film som av
denna. Det fick mig att fundera på hur och varifrån mina
grejer kommer ifrån. Vem det är som har fått lida.
Jag menar bara som en sån sak som bensin, hur många
människor har dött i Irak p.g.a att vi ska få billig bensin.
Det är sällan folk är så upprörda som när bensinpriserna höjs,
så det är klart att oljejättar gör allt för att hålla priserna nere
och tar till hårdhanskarna så att säga...
Jag grät mest hela tiden. Det märktes att ibland blev det för
mycket för min väninna, som har förlorat familj i krig och själv
varit med i krig.
Men vad gör vi åt det? Inget.
Jag skämdes att ha min diamantring och diamantörhängen på mig,
det fick mig att fundera vem som hade fått lida för att jag skulle ha det
på mig.

I dag ska jag ut med en svart klänning i tankarna, ska på bröllop
om ett par veckor. Visst är det tur att vi kan glömma bort hemskheterna
medan folk lever i det varje dag.

Med de tankarna lämnar jag er och går ut...
Ha en skön måndag.

Kommentarer
Postat av: Mia

Hm, det låter som om det är en sevärd film??

Postat av: sorbonne

Det är viktigt med sådanna filmer, som får en att tänka. Måste absolut se den - den verkar oerhört bra.

2007-04-02 @ 14:17:50
URL: http://sorbonne.blogg.se
Postat av: Ivana

Filmen är dock lite missvisande. När man ser filmen tror man att ALLA diamanter kommer från sådana områden. Detta är dock fel, alla som säljer smycken här i Sverige har köpt det utan mellanhänder & sådana hemskheter. Det är väldigt få smycken som nuförtiden innehåller "blood diamonds"

Leo berättade allt detta hos Oprah för någon vecka sedan :)

2007-04-02 @ 22:25:14
URL: http://pimpgizmo.blogspot.com
Postat av: Red Head

Känns skönt att läsa Ivanas inlägg, för vad vet man egentligen om sådant här uppe, vi som inte har en egen, storskalig diamantproduktion.
Och en svart klänning? Passa på att köpa en i färg! Bröllop är ju fest!

2007-04-03 @ 11:44:47
URL: http://redheadreport.blogg.se
Postat av: MakeUpYourMind

Mia: Jag tycker absolut att du ska se den.

Sorbonne: Japp, till skillnad från alla andra Hollywood filmer.

Ivana: Jag är medveten om det. När jag t.ex köpte mina diamanter var försäljarna väldigt angelägna att berätta att de var köpta utan mellanhänder. Jag syftade lite mer på andra saker också. Jag tror personligen att det är mycket vi inte vet och aldrig kommer att få reda på det. När den vita mannen är inblandad i ett krig så är det av en orsak och inte av välvilja. Men tack för att du skrev detta. Så du har också sett filmen? =)

Red Head: Jo, det är helt klart. Jag känner mig såå blek och inte riktigt sugen på färg. Men det kanske är fel att ha svart på bröllop?

2007-04-03 @ 12:32:19
URL: http://www.makeupyourmind.webblogg.se
Postat av: Matilda

Ok nu vill jag se filmen!

2007-04-03 @ 15:11:57
URL: http://blanc.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback