Modebloggar.

Fenomenet modeblogg har vuxit från ingenting till
nåt många känner till.
Jag tänkte ta upp vissa saker som jag märker så tydligt
i vissa bloggar. Dels är det tjejerna som har dåligt självförtroende,
få vänner, inget stort socialt nätverk osv.
De skriver på bloggen med en stor "världsvana" och beter sig som
om de har sett och varit med om väldigt mycket i livet.
Psykologiskt tror jag att det handlar om uppmärksamhet.
Man lägger ut bilder på sig själv för att man har märkt att många
stöttar en och hyllar en för ens underbara garderob osv.
Som i själva verket består av kläder som inte ens är så speciella.
Sen är det dessutom rätt farligt när någon med depression, ätstörningar
och dyl lägger ut bilderna. Så fort man får det minsta kritik så ska det
tas upp i bloggen och man vill gärna höra de här "ja-sägarna" som
finns där hela tiden och öser med beröm.
De tål inte konstruktiv kritik, jag förstår att vissa inlägg kan vara onödiga.
Men en person som inte bryr sig, hade bara låtit det passera och
svarat på de andra inläggen eller t.o.m svarat på det negativa inlägget.
Det märks väldigt tydligt vilka dessa tjejer är och jag tycker att det börjar
bli lite löjligt och samtidigt tycker jag synd om de. För att det kan
inte vara hälsosamt. För att jag tror verkligen att negativa kommentarer
sätter sig i huvudet och man mår sämre.

Givetvis är det också ett väldigt roligt och inspirerande för andra, att lägga ut sina
bilder. Jag tycker att det är väldigt roligt tidfördriv att titta igenom bloggarna
och få modetips och inpiration, men det är just den andra skaran av modebloggare
jag syftar på. Dessutom känns det som att många av dessa tjejer hoppas på
berömmelse genom bloggen. Så lätt tror jag absolut inte att det är,
man måste ha nåt särskilt och en fashionsense som ingen annan.
Inte bara följa efter massan.
 Vissa har lyckats, och det förtjänar de.

Kommentarer
Postat av: Emmisen

Känner igen det du skriver, alltså att man märker vilka som är osäkra i sig själva. Jag hoppas inte att jag verkar vara sådan, för jag känner inte igen mig själv när det gäller vänner och socialt nätverk. För det tycker jag att jag har mkt av =)Men jag tror det finns en risk att förlora detta om man bara sitter framför datorn och ägnar för mkt tid åt bloggen. Det kan jag känna att jag gör ibland... Självklart är det kul att få positiva kommentarer men jag kan även bli trött på att det bara är positiva tillgjorda tillrop (både på min och andras bloggar)... Känns inte alltid som folk menar det man skriver. Tyvärr.
Jag bloggar för att jag tycker det är så kul att ta del av andras liv och garderober så varför inte dela med sig av en litenliten bit av sitt eget =)
Vet inte riktigt vad jag ville komma fram till, men jag tycker ditt inlägg va bra! =)

Postat av: anna

Jag är osäker men jag jobbar hårt på att bli bättre plus att jag ska börja jobba på att bygga upp mitt sociala nätverk :) Förrut tog jag verklgien åt mig av negativa kommentarer men nånting har hänt med mig (kanske lite bättre självförtroende) för jag tar inte åt mig längre. Alla kan inte tycka om mig och skulle alla göra det så skulle det nog betyda att jag inte stod för nåt och det gör jag. Berömelse kommer jag aldrig få via bloggen men däremot är det skönt att skriva av sig nånstans och så har jag bilderna på dagens outfit mest för att det livar upp bloggen lite och det ger mig en spark i baken att inte lunka omkring i mjukisar jämt ;) blev det här ett försvarstal nu? det är inte menat så iallafall utan bara en förklaring om hur jag ser på min blogg. ha en trevlig kväll!

2006-05-26 @ 18:15:11
URL: http://annawii.webblogg.se
Postat av: anna

jag håller förresten med om att ditt inlägg var bra, det är bra att se på saker ur andras perspektiv.

2006-05-26 @ 18:17:08
URL: http://annawii.webblogg.se
Postat av: MakeUpYourMind

Emmisen, jag syftade absolut inte på dig. Annars hade jag inte läst din blogg och kommenterat. Sen vill jag säga att jag inte vill nåt illa om en personer eller flera. Det är bara mina åsikter. Som jag skrev så menar jag givetvis inte ALLA modebloggare utan ett fåtal.

Anna, det jag menade är att jag har sett flera tjejer som mår dåligt och jag tror inte att det blir bättre av att hänga ut sig på det viset. Jag blir glad av att höra att du kan skaka av dig negativa kommentarer. Och givetvis är det kul med "outfit-foton", som du säger det livar upp bloggen. Detta var bara mina åsikter, eftersom jag har märkt av vissa särskilda händelser. Du är väldigt modig Anna och jag tycker om dig och din blogg.

2006-05-26 @ 18:46:01
URL: http://makeupyourmind.webblogg.se
Postat av: Emmisen

Det va ju skönt, jag trodde nog inte att du syftade på mig men man vet aldrig =)
Ha en skön helg!

2006-05-26 @ 19:22:03
URL: http://emmisen.blogg.se
Postat av: MakeUpYourMind

Detsamma Emma!!

2006-05-26 @ 19:23:31
URL: http://makeupyourmind.webblogg.se
Postat av: Simply me

Bra inlagg, flera saker som jag ocksa har lagt marke till och tankte over innan jag startade blogg.

2006-05-26 @ 20:29:16
URL: http://la-sweden.blogspot.com
Postat av: Emma

Du har verkligen rätt, har man en blogg och lägger ut bilder samt delar av sin personlighet måste man vara beredd på kritik för det finns alltid nötter.

2006-05-27 @ 01:31:23
URL: http://www.emmasgarderob.webblogg.se
Postat av: jenny

intressant att du själv mest verkar ha "ja-sägare" på din egen blogg! :) varför lägger du ner energi på att kritisera andra bloggare i din blogg, tycker det ger lite dålig eftersmak i munnen. visst är det bra att stå för sina åsikter men man behöver inte dela med sig av allt i tid och otid. speciellt inte om ingen frågat efter det.. är lite trött på det där snacket om att man alltid ska vara så rak och alltid säga vad man tycker. min erfarenhet är att sådana människor faktiskt är rätt odrägliga att umgås med!

nu har jag kastat sten i glashus men tyckte det behövdes. :) må så gott, jenny

2006-05-27 @ 09:30:36
Postat av: MakeUpYourMind

Jenny.. de kanske helt enkelt håller med? Det kan vara en tanke. Sen kan de som inte håller med, som dig, också kommentera. Bara kul. Du får tycka vad du vill, men jag uppskattar ärlighet mer än något annat. Det finns olika sätt att vara ärlig. Jag ska fortsätta skriva vad jag tycker, sen tycker jag att du får skapa din egen blogg och skriva av dig lite negativt om mig blogg kanske? Ha en trevlig helg!

2006-05-27 @ 11:43:10
URL: http://makeupyourmind.webblogg.se
Postat av: Cicci

Nu måste jag vara en ja-sägare lite och säga att jag håller med dig :). Det är verkar finnas en del som har rätt risigt självförtroende och som bygger upp en alltför stor identitet kring sin blogg. Tråkigt. Speciellt de som har problem med t ex ätstörningar, för det känns som fel sätt att behandla sina problem. Säger som Emmisen ovan att hoppas att du inte ser mig som "en av de tjejerna" för det är jag inte :)!

2006-05-27 @ 22:47:12
URL: http://ciccicicci.webblogg.se
Postat av: sara

äntligen!
tyckte att de du skrev var mitt i prick, håller me!

2006-05-28 @ 13:56:11
Postat av: therese

Tänkvärt inlägg, o måste säga att ja håller med dig. Jag har varken modeblogg, särskilt dåligt självförtroende eller ätstörningar, men mår ändå inte alltid så bra (fast vem gör det egentligen då men) Tycker bloggar är ett skönt tidsfördriv och ett sätt att skriva av sig och höra lite synpunkter och råd osv...positiv som negativ feedback!

2006-05-28 @ 22:11:54
URL: http://joo-mee.blogspot.com
Postat av: AnnaK

Bra skrivet, håller med dig. Själv skulle jag aldrig lägga ut en bild på mig själv för att se vad folk tycker o tänker om mig och vad jag har på mig. Däremot inte sagt att jag inte tycker det är roligt att inspireras av andras modebloggar som bjuder på den ena bilden efter den andra. Men jag tror att man får inte vara så oskyldigt dum och tro att alla människor som använder internet/läser bloggarna är så snälla o rara alla gånger. Ger man sig in i nätleken får man leken tåla och vara beredd på vissa elaka tungor.

2006-05-29 @ 19:16:47
URL: http://annakmaria.blogg.se
Postat av: MakeUpYourMind

Simply Me: Tack ska du ha.

Cicci: Nej men håller man med så behöver det inte betyda att man är en sk "ja-sägare". Jag syftar mer på sådana inlägg som jag beskrev i mitt inlägg när man liksom fiskar efter kommentarer så fort det har sagt nåt negativt. Men du ska veta att jag absolut inte tycker så om dig eller din blogg.

Sara,tack kära du!

Therese: Precis vad jag menar. Det är väldigt kul, men det börjar inte bli så kul när det är samma saker som upprepas hela tiden och det börjar bli mer opersonligt och kommersiellt.

AnnaK: Ja precis, jag har inget emot att folk sätter upp bilder. Som du säger så är det bara kul. Men man får nog tåla en del. Även jag hade kunnat tänka mig att sätta upp min bild.

2006-05-29 @ 21:33:28
URL: http://makeupyourmind.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback