Läs en bok

Jag  måste bara rekommendera en av de bästa böckerna jag
någonsin har läst.
Den är fängslande, hjärtskärrande, underbar, hemsk, ledsam, omtänksam,
mysig, sorlig, klok, rolig, kraftfull....
Den är bra på alla sätt. Jag läste den första gången när jag var 15 år
gammal och kan tala om att jag kommer ihåg nästan allt i boken.
Då betyder det att den är bra! Ska ta och läsa den snart igen.
Den heter
Purpurfärgen skriven av Alice Walker.
Som vann Pulitzerpriset med boken.

Boken handlar om en 14-årig svart flicka vars namn är Celie.
För att inte avslöja för mycket så får man följa Celies livsöde
från en flicka till en vuxen kvinna. Utspelar sig under början av 1900-talet
i USA, Georgia.

Boken gjordes även till film av Steven Spielberg, med bl.a
Whoopi Goldberg, Oprah Winfrey  (vann Oscar) och Danny Glover i rollerna.
Har inte sett filmen, men något säger mig att jag hade blivit besviken så jag
ska inte se filmen. Det är alltid samma sak, när jag fullkomligt älskar en
bok så är filmatiseringen bara hemsk.


Kommentarer
Postat av: Camilla

Kanske ska ta och läsa den!

Postat av: MakeUpYourMind

Gör det Camilla, du kommer inte att bli besviken.

2006-04-21 @ 09:00:46
URL: http://makeupyourmind.webblogg.se
Postat av: Agneta

Jag har sett filmen och det är en av de bästa filmer jag någonsin sett. Aldrig har jag gråtit så mycket. Man kanske skulle ta och läsa boken också.

2006-04-23 @ 09:17:37
URL: http://atomflickan.blogspot.com
Postat av: MakeUpYourMind

Agneta, då kanske jag ska glömma bort mina fördomar och se filmen. =)

2006-04-23 @ 10:31:14
URL: http://makeupyourmind.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback